Nederland

   
Home Nieuws Contact Producten Engineering Downloads Over Hakron-Terwa
Hakron Engineering

Online catalogus

sandwich t-slot tss ankerrail hijslus schroefhuls anker geluid deuvel prefab golfanker ponswapening deuvelstrippen

Catalogus download
Hakron-Terwa prefab-beton oplossingen catalogus



projecten | Euromax kademuur Maasvlakte 14

Hakron geeft advies en levert producten aan vele projecten van verschillende omvang en complexiteit. Van een aantal in het oog springende projecten waarbij Hakron betrokken is of is geweest treft u via de onderstaande links een projectbeschrijving aan.

Euromax kademuur Maasvlakte

2007-05-31, Cees van Herk

Introductie
Op de Maasvlakte bij Rotterdam krijgt de Euromax Terminal in het verlengde van de Yangtzehaven steeds meer vorm. In deze zeehaven - bestemd voor de overslag van containers - kunnen straks enorme schepen met maar liefst 12.500 containers aan boord afmeren. Aannemer BAM werkt aan de bouw van een kademuur voor de haven.

 

René Vermeulen is hoofduitvoerder voor de BAM bij de aanleg van de kademuur. Hij is al sinds 1966 actief in de bouw, waarvan meer dan twintig jaar in de utiliteit- en woningbouw. Nog altijd enthousiast vertelt hij: “De kadeconstructie voor deze zeehaven is uniek in Nederland. Want voor het eerst worden hierbij diepwanden toegepast.”

37,5 meter hoge diepwanden
“De diepwanden zijn in totaal 37,5 meter hoog en liggen 34 meter onder NAP”, gaat de heer Vermeulen verder. “Een betonsloof koppelt de onderlinge diepwanden. Daarnaast creëert deze sloof een rechte lijn, zodat de bovenliggende wand/vloerelementen voldoende aansluiten, met speciale rubbers om zandvoerendheid te voorkomen. Want het zand moet natuurlijk op zijn plaats blijven en niet in het water verdwijnen. Zo kunnen we verzakkingen voorkomen.”

L-elementen
 De wand/vloerelementen op de betonsloof heten ook wel L-elementen. Zo’n L-element is 7,5 meter hoog, 22,5 meter lang en 18,5 meter breed. De wand is 2 meter dik, terwijl de dikte van de vloer 1,5 meter is. Onder de wand van het L-element bevindt zich aan de waterzijde een werkvloer van 25 centimeter. René Vermeulen: “Elke drie werkdagen storten we in één keer een L-element. Hierbij maken we gebruik van een rijdende bekisting die speciaal is ontworpen door de BAM en gemaakt door Hendriks. Per element wordt zo’n 900 m3 beton gestort. In totaal plaatsen we 88 L-elementen met hieronder steeds drie diepwandpanelen.”

 

 

Voorspoedige vaart
 De bouw van de bijzondere kademuur voor de Euromax Terminal verloopt zeer voorspoedig. Rond de bouwvak is de muur waarschijnlijk al gereed. En dat is een aantal maanden voor de officiële opleverdatum. Een prachtig voorbeeld van een typisch Hollands project, gemaakt met vakmanschap.


Inzet Hakron
Hakron levert tal van producten voor de bouw van de kademuur. Niet alleen de gebruikelijke producten, maar ook veel maatwerk. Een greep uit de speciaal geproduceerde materialen.

Hunebedden
Hakron leverde om te beginnen hunebedden met een dekking van maar liefst 70 mm, met en zonder oogdraad. De hunebedden met oogdraad moeten passen om wapeningstaven met een grote diameter tot ongeveer 40 millimeter. Daarom hebben we deze hunebedden speciaal voor dit project uitgerust met langere draad dan normaal.

 

 

 

 

 

Boutanker RVS
Ook speciaal geproduceerd door Hakron zijn de grote boutankers van RVS. Zo’n boutanker dient voor het sluiten van de wandkist en wordt daarnaast gebruikt voor het borgen van de werkvloer. Complicerende factor hierbij is het korte werkbestek. Er staan immers maar drie werkdagen voor elke stort. Daarom is er gekozen voor RVS. Nabehandeling is dan niet nodig. Elk boutanker is 44 centimeter lang. Aan de ene kant zit een moer M27, aan de andere kant een bus met daarin B23 draad. De onderdelen zijn met elkaar verlijmd met Locktite. De bus is in het midden niet doorboord en blijft dus mooi dicht. De boutankers worden verwerkt in de betonsloof op de diepwand.

MKK met vastgelaste centerpen Betomax B26
 Deze MKK en centerpen zijn herwinbaar en zijn verwerkt in de wand van het L-element. Na het verwijderen van de MKK met centerpen zijn de gaten gedicht met speciale proppen. Deze proppen werden gelijmd met Multipox S, ook een product van Hakron.


Trunic
 De Trunic is bevestigd aan de achterzijde van de vloer van het L-element
 Het is een alternatief voor de CBK of MKK conus en is te omschrijven als een centerpen met een spoed van 4 mm voorzien van een RVS koppelmoer van 65 mm lang. Op de kist is een ring van 5 mm gelast om de dekking van 70 mm te garanderen.

Betontegels
Om het kopschot van de bekisting van de L-elementwand op de werkvloer te fixeren, heeft Hakron speciale betontegels vervaardigd. Deze tegels zijn 30 x 30 centimeter groot, met in het midden een sparing van 15 x 15 centimeter. De sparing wordt voor het storten van de werkvloer voorzien van ps-isolatie. Zo loopt het gat niet vol. Op twee hoeken van de tegel zit een gat om pennen in te storten voor het vastzetten. Na verwijdering van de ps-isolatie is de sparing voor het fixeren van de bekisting gelijk klaar. Deze methode bespaart veel arbeid.

 


Produktvoordeel
 Zoals u bijvoorbeeld bij bovenstaand project ziet is Hakron er niet alleen voor standaardproducten. Ook juist daar maatwerk en creatieve oplossingen nodig zijn denkt Hakron graag met u mee. Een team van specialisten in zowel binnen- als buitendienst staat voor u klaar!



Eigen vervoer vandaag
ma     di     wo     do     vr

Beurs agenda

■ geen beurzen gevonden.


Laatste nieuws

Engineering helpt bij keuze Kolomschoenen

Klantervaring Kolomschoenen HT


Divisies
Hakron - voor beton- en woningbouw
HakronTerwa - prefab-beton oplossingen
Certacon - constructieve ondersteuning
Innofix - montage en afdichtingstechniek